A pedagógiai szakszolgálat alaptevékenységei, feladatai

A korai fejlesztéshez és gondozás megkezdéséhez a szakértői bizottság tesz javaslatot. Bölcsődés és gyermekotthoni ellátásban részesülő kisgyermek esetében a bölcsődében is megkaphatja a gyermek a korai fejlesztést és gondozást. Harmadik életév felett az a kisgyermek vehet rész a korai fejlesztésben és gondozásban, aki állapotánál fogva, nem kapcsolódhat be az óvodai nevelésbe. A Rendelet (az előzőhöz képest) lényegesen rugalmasabb. Az óraszámok tekintetében a gyermek szükségletének a család terhelhetőségének figyelembe vételét javasolja az időkeretet. Az ellátás magas színvonalát hivatott biztosítani, hogy amennyiben a szakszolgálati feladat a szakszolgálati intézményben nem oldható meg, az infrastruktúrára vonatkozóan szerződést köthet a szakszolgálati intézmény a gyermek ellátása érdekében, más intézményekkel. Lényeges elem továbbá az ellátás biztosítását tekintve, hogy nem állami fenntartású intézményekkel az állam, köznevelési szerződést köthet a szakszolgálati feladatok ellátására.

A fejlesztő nevelés az ötödik életévét betöltött, halmozottan sérült gyermekek esetében nyújtandó ellátási forma. A gyermek állapotától függően otthoni ellátás keretében is megoldható. A tanácsadást nem csak a szülő részére, hanem a gyermekkel foglalkozó egyéb szakalkalmazottak részére is biztosítani szükséges.

Szakértői bizottsági tevékenység komplex pszichológiai, pedagógiai/gyógypedagógiai és orvosi vizsgálat alapján történik. Tevékenysége sokrétű. Az állapot feltárásán és a gyermek fejlődésének nyomon követésén túl, a különböző intézményekkel történő kapcsolattartás is kiemelt feladatának számít. A vizsgálatoknak és szakértői vélemények készítésének protokollján kívül, nagy szerepe van a szülővel történő együttműködésnek. A szakértői bizottsági tevékenység jelentős személyi és tárgyi feltételeket igényel.

Nevelési tanácsadás a szülőnek és a gyermekeket nevelő, oktató intézményeknek nyújt segítséget a gyermek megfelelő nevelésének tekintetében. A nevelési tanácsadás feladatai között a szűrés, vizsgálat, gondozás, terápiás ellátás, a gyógypedagógiai és pszichológiai tanácsadás és konzultáció szerepel. A nevelési tanácsadás lényeges feladata a prevenció, amely a különleges bánásmód kialakulásának megakadályozásában tölt be jelentős szerepet.

Logopédiai ellátás kibővített feladatkörrel jelent meg a Rendeletben. Nem csak a beszéd technikai és tartalmi fejlesztését szolgáló terápiás ellátását jelenti, hanem a beszéd és nyelvi fejlődés elmaradását, a nyelvi-kommunikációs zavarok javítását, a "disz"-ek kialakulásának megakadályozását is szolgáló logopédiai tevékenység. A feladat ilyen körű meghatározása szakmai szempontból kiváló, viszont jelentős személyi (létszám) feltételt igényel.

Továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás feladata a tanulók adottságainak és képességeinek feltérképezése, szakszerű vizsgálat keretében. Célja, az ideális iskolaválasztás ajánlása. A pályaválasztás kapcsolatrendszerében az intézményeken túl, a tehetséggondozó hálózattal történő folyamatos információcsere is kell, hogy szerepeljen. A Rendelet, a feladatot a székhelyintézmények, ill. a megyei, fővárosi illetékességű tagintézmények körébe utalta.

Konduktív pedagógiai ellátás körébe az idegrendszeri sérült gyermekek tartoznak. Óvodai és iskolai neveléshez kapcsolódhat, ill. egyéni foglalkozás keretében valósítható meg az ellátási forma. Szakember igénye: konduktor.

Gyógytestnevelés a tanuló speciális célú testnevelési foglalkoztatása, iskolaorvosi vagy szakorvosi javaslat alapján történik. A gyógytestnevelés nevelési-oktatási intézményben is kijelölhető, ha a szükséges feltételek ott állnak rendelkezésre. Nem a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ által fenntartott nevelési-oktatási intézményben is, amennyiben a Központ megállapodást köt az intézménnyel.

Iskolapszichológiai és óvodapszichológiai ellátás koordinálása a szakszolgálat feladata. A nevelési-oktatási intézményekben dolgozó pszichológusok munkájának összefogása és szupervízió biztosítását a koordinátor végzi. A nevelési tanácsadás feladatai között a koordinátori ellátás újszerű, jelenleg kialakításra vár.

Kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása a korai tehetség felismerése, gondozása. A feladat ellátása magába foglalja a szűréseket, a tehetség csoportok vezetését, a tanácsadást és az intézményekkel és szakszolgálati hálózattal való kapcsolattartást.